VR - AR könyv: hóbort vagy új könyviség?

A VR és az AR lejtőre küldi a szöveg alapú médiumokat, a könyvet, a folyóiratot, a képes kiadványokat, a lexikonokat vagy éppen fordítva: fellendülést hoz az érdeklődésben, mint kezdetekben az e-könyv forradalom? 

Két fogalom: AR és VR?

Köznyelvi megfogalmazásban a VR és az AR bizonyos számítógépes multimédia-eszközök segítségével megteremtett, háromdimenziós digitalizált képek vetítésén alapuló mesterséges, szimulált világ, amely a felhasználóban a valóság érzetét kelti. A valós tér és a számítógép által generált tartalmak összevonásával létrejött mediális eszközrendszer velőig hatol. Szemünk előtt, belebújva a VR okuláréba, nem képek úsznak el, mint várnánk egy szemre épített eszköztől. A látás segítségével, kiegészítve hangeffektekkel, belépünk egy térbe, amely ijesztően valóságosnak tűnik. Ingatjuk a fejünket, lépegetünk oldalra-körbe, hogy haladni tudjunk a felkínált utakon, és átlépjünk (a hatás kedvéért többnyire nyikorgó) ajtókon. Egy magyar összefoglaló VR és AR ismertető meghatározása szerint a VR:

"A VR a valóságos helyett érzékelt, szoftver által generált környezet, mely helyettesíti az eredetit és melyet mint létezőt fogad el a felhasználó."

Mindez technika. De mit jelent ez a könyv szempontjából? A kiadóknak mindössze annyi a dolguk, hogy egy mű esetén a nyomtatott, az elektronikus verzió mellett egy újabb változattal kell számolniuk, a VR kiadással? Vagy semmi többről nincs szó, mint a már bevált megfilmesítésről, vagy játékfeldolgozásos variánsról? A sikerkönyveknek ma ez a sorsa, ebben nincs semmi különös. Az általam megismert példák alapján azt gondolom, egy új könyv-alakiság van születőben. Kereskedelmi vonatkozásban, tartalmi értelemben a megváltozott formakultúra lényeges változásokat fog hozni az olvasói igények alakulásában.

ar_konyv_illusztracio.png

Maga a VR szemüveg már belépő szinten hatezer forintért elérhető. Én is ezzel bóklászom történelmeken, világűrökön, képzelt és valós világokon át. Szigorúan az ingyenes tartományokban, hiszen nem azért ismerkedem az új technikával, mert hiányérzetem van az irodalom elérhetősége vonatkozásában. Nekem megfelel a jelenlegi digitális és nyomtatott választék. De a világ rohan az elektronikus pályákon, egyre újabb és újabb kulturális variánsok épülnek fel néhány rövid év alatt. Ide sorolható az AR és VR applikációk megjelenése, elterjedése.

Konkrétan az AR könyv azt jelenti,

hogy egy mű nyomtatott vagy elektronikus szöveges változatába beépítenek egyszerű rajzos illusztrációkat, amelyekre a telefonunk vagy táblagépünk kamerájával ráúszva (némi betöltési idő után) megelevenedik a kép, és a könyv aktuális helyszínére érkezünk 3D változatban. Körbejárhatjuk a sztori tájait, jellemző tereit, tévelyeghetünk a főhős környezetében megálmodott pályákon.

Tanács az ismerkedéshez: az AR applikáció letöltése után a könyvet magát az Amazonról le kell tölteni. Természetesen csak a minta oldalakat, annak érdekében, hogy az ingyenesség keretein belül maradjunk. Majd az applikációval ráközelítünk a könyvre, és megelevenedik az illusztráció. Képben, hangban, a kreációtól függően. Ha még többet akarunk, tehát játékelemeket és interaktív lehetőségeket is igénylünk, azért már többnyire külön fizetni kell.

A VR könyv innováció dramaturgiája

A VR könyv jelenleg inkább a tankönyvek szekcióban keres kibontakozást. Elemző tanulmány szerint a VR oktatási potenciál lényege a következő: „interaktív, számítógépes szimuláció, amely a jelenlét és az elmerülés élményét nyújtja. A VR használója már nem néző, hanem valós időben jelenlévő aktor."

Ingyenesen letölthető applikációk bőven elérhetők a nagy app-áruházakból (iTunes, Google Play, Windows Store). Érdemes a keresőbe bekopogni a VR szóösszetételt, és máris megjelennek a VR könyvecskék. Többnyire játékok jönnek fel, de bőven találhatók már oktató, vagy szimplán ismeretterjesztő applikációk.