Nem literre, literára mérik Villányban

Nincs egyedüli poharazgatás többé. Kinyitja a palackot a magányos borissza, tölt, majd telefonját az üveg nyakára fordítja. Bi-bi-bi szignál, rögvest feltűnik egy pirospozsgás férfiú, kezében öblös pohár. Köszöntőt mond, ízes, kellemes szavakat. Nemes, vöröses nedű csillan. Csuja Imre népszerű színész szól, végül nyújtja poharát virtuális koccintásra.

A villányi Teleki borok (Csányi pincészet) kerülnek így forgalomba. Az üveg nyakára csinos kis papír boxot húztak, rajta a színész arcképével és a Lara alkalmazás szignatúrájával.

A Lara app letöltése ingyenes, néhány másodperces művelet. Ezt követően már rá is irányíthatjuk táblagépünket, telefonunkat a színes papírdobozkára.

Pofás, szupi kis filmecske jön le a borosüvegről. Jó hallgatni, többször is megnézni. Persze az ember rögtön maximalista: lehetett volna valami ismert szöveget is választani, vagy más szállóige szerű boros köszöntőt. Illetve ha már elhangzik a köszöntő, jó lenne tudni, ki az alkotója. Vagy tudnom kellene? Lehet, akkor az én műveltségbeli hiányom a probléma. Azóta kaptam infot, hogy több változat van, más hosszúnykú esetében vers is megszólal. A kiterjesztett valóság (AR=Augmented Reality) technika segítségével megelevenedik a művész. Szóval, ez is rendben, irodalom és bor újabb találkozása kúszik fel a kijelzőkre meg a Lara app-pal. 

A Lara egyre több helyen tűnik fel, reklámokban, utcai plakátokon. Miért is ne? A plakát rikító, harsogó, így oké. De ha valami pluszt akar az érdeklődő, tartsa rá a telefonját a képre.

Ami rossz élmény. Alkalmam volt megfigyelni, ott maradtam egy kicsit, látva a történéseket. A legtöbb vásárló, odalép a boros polcokhoz, kiválasztja az italt, majd némi nézegetés után, ledobja a földre a kis Lara boxot, a színész arcképével. Mit csináltam? Fölszedtem néhányat, zsebre vágtam, és elvittem. Felteszem majd más alkalmakkor, sokszor, sokfelé, házi társaságban. Ennyi minimum egy ilyen próbálkozás értéke.

A Lara mellett a Zappar is egyre népszerűbb alkalmazás. Jobban és szebben néznek ki a nyomtatott képeik, mint a nagyon IKT-s nyomatú QR-kódok. Könyvekben, nyomtatott prospektusokban, kiadványokban egyre többször tűnnek fel ezek az új nyomdai jegyek, mint a Lara és Zappar.

A boros Lara videók megtekinthetők: itt és itt és itt.